Guido en Uncle Sam

4. First day of school

Gisteravond kwam m'n roomie thuis, net nadat ik de blog had geüpload. Ik had het fout toen ik zei dat je 'Ander' op zijn Amerikaans moet uitspreken, want hij komt namelijk uit Venezuela! Dat hoorde ik in eerste instantie niet, maar mijn Engels is eigenlijk beter dan dat van hem, terwijl hij hier al meer dan een jaar woont

Tongue Out
Maar het is gezellig, en hij heeft me wat handige tips gegeven over waar ik mijn eten e.d. kan halen.

Weinig fotootjes vandaag helaas, want het was een rustig dagje. 's Ochtends vroeg op voor de introductie bij de talenschool; dat is wel een fancy stekje hoor. Inclusief uitzicht op de drukke Market Street en een persoonlijke key card die je voor de deur en zelfs de lift moet gebruiken.

De introductie was heel uitgebreid, met meerdere woordjes van iemand van elke afdeling om ons duidelijk te maken hoe het er aan toen zal gaan en hoe leuk het ook wel niet is. Dat klinkt misschien sarcastisch maar het wordt echt wel lachen hoor

Smile
Van de nieuwe intakes vandaag was ik een van de jongsten, in een groep mensen uit Taiwan, Thailand, Brazilië, Turkije, Slowakije en Oostenrijk, dus de talenschool is net zo multicultureel als San Francisco zelf! Hier merkte ik aan de anderen (vooral van het zuidelijk halfrond) en aan mijzelf dat mijn vermogen om mezelf in het Engels uit te drukken na 2 dagen al aanzienlijk verbeterd is. Als deze lijn zich voortzet, dan hoop ik na een maand toch bijna volledig ingeburgerd te zijn als American citizen! Het enige wat mij dan nog rest, is om een automatisch vuurwapen aan te schaffen en een nachtclub overhoop te schieten (too soon?).

Verder kon ik het wel goed vinden met o.a. een Turkse jongen van 16 die al de halve wereld was overgereisd en nog veel meer van plan is, een Slowaakse jongen die hier 14 weken (!) zal verblijven en eigenlijk bijna geen woord zei, en een Oostenrijkse dame die ik op 25 jaar schatte maar eigenlijk 35 is.

Na de tweede helft van een English Language Test bleek ik nog gewoon op Advanced niveau te zitten, wat ik eigenlijk ook zou moeten, aangezien ik Cambridge Engels ooit met een A heb afgesloten (in een ver verleden). Daarna kreeg ik alvast mijn lesboek, wat me met gemengde gevoelens deed terugdenken aan de goede oude 'Headway'-lesboeken die we jarenlang met Sandra Wellink doorgespit hebben op het CGU.

Ook kreeg ik mijn 'rooster': elke dag 08:30-12:10, vrijdag vrij. Dat is dus helemaal niet verkeerd. In de middag en weekenden worden er allerlei dingen georganiseerd, vaak door de talenschool zelf. Vandaag was bijvoorbeeld de basketbalwedstrijd tussen de Golden State Warriors (SF) en de Cleveland Cavaliers die samen werd bekeken in de student lounge (ik geloof dat ze hebben verloren helaas), alleen was ik daarvoor te laat om het gebouw nog binnen te komen

Innocent
Verder staan er nog allerlei activiteiten op de agenda, zoals Thai Day, Volunteer Day (voedsel voor daklozen maken), Soccer Game (het is verdomme FOOTBALL, stelletje heidenen), Food Truck Party en in het weekend alvast een optionele tour naar Los Angeles! Of ik dat ga doen, hangt een beetje af van de prijs, maar dat kan ik morgen navragen.

Oja, terugkomend op die daklozen: blijkbaar zijn die er vanwege verschillende redenen juist in San Francisco zoveel (in bepaalde buurten dan). Ten eerste is deze stad klein, voor Amerikaanse termen. Qua inwoners vergelijkbaar met Amsterdam, kun je hier te voet veel plekken bereiken. Ten tweede is het hier goed 'daklozenweer'; dat wil zeggen niet te warm overdag, niet al te koud 's nachts (al vind ik dat het best wel fris wordt hierzo). Ten derde is dit een van de weinige steden in de VS waar dakloos zijn niet strafbaar is. Waar je in andere steden door de politie van de straat geveegd zou worden, is de politie hier juist heel beleefd tegenover daklozen. Veel zwervers worden soms dus gewoon op de bus richting hier gezet, omdat ze hier een stuk opener zijn (aldus de bescheiden San Franciscanen zelf).

Leuk verhaal weer, lekker kort. Check jullie morgen!

Reacties

Reacties

Connie

klinkt goed!!
Even moeder-zoon-dingetje:zorg je goed voor je "kutoog"?

AnneMarie

Ha Guido,leuk om al je verhalen gelezen te hebben.Je hebt een amusante schrijfstijl.Ik wens je verder een geweldige tijd bij Uncle Sam.Mooi dat je ook meteen July 4th meemaakt.Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active